...tuoreeks, terveeks,
tulevaks vuodeks.
Vitsa sulle,
palkka mulle.
Palmusunnuntain loru lapsuudesta on
vuosien mittaan lyhentynyt nasevaksi hyvän voinnin toivotukseksi
pientä palkkaa vastaan. Myös virpojat ovat vaihtuneet
virvottaviksi, niiksi, joille on jo syytäkin toivottaa tuoreutta ja
terveyttä.
Mielenkiinnolla odottelemmekin nyt
papan kanssa millaisia virpojia tämä palmusunnuntai meille tuo.
Pari viimeisintä kertaa meidät on virponut pojanpoika Niklas. Vuosi
sitten mukana oli myös pikkuinen Elias. Nyt pojat ovat kaukana
Pohjanmaalla ja taitavat siellä yhdistää paikallisen
trulliperinteen Karjalasta kotoisin olevaan virpomiseen.
Itse en oikein aluksi pitänyt näiden
kahden perinteen yhdistelmästä. Varmaankin siksi, että sain
lapsena virpoa vain lähimpiä, äitiä, isää, mummia ja ukkia sekä
Ville-setää, joka oli isän veli ja hänen vaimoaan, Sanni-tätiä.
Poikkeuksena tähän lähisuvun virvontalistaan saatiin onneksi
lisätä Fanni-täti.
Fanni-täti oli vähän eri juttu, ei
suinkaan sukulainen, mutta hyvä tuttava Joensuun Kalevankadun
toiselta puolelta – ja mikä parasta – sekatavarakauppias, jolta
saadut palkat olivat ihan omaa luokkaansa. Palmusunnuntai ja
pääsiäislauantai taisivatkin olla ainoita päiviä vuodessa,
jolloin me lapset, minä ja serkkuni, yksin ilman vanhempia
vierailimme Nupposen tädin luona, kaupan yläkerrassa.
Palmusunnuntaina virvoimme tädin ja seuraavana lauantaina saimme
sitten hakea makoisat palkkamme.
Fanni-tädin kaupassa sen sijaan kävin
ostoksilla melkein joka arkipäivä. Muistan hyvin kuinka maitokaupan
puoli koki suuria muutoksia, kun tonkkamaidosta siirryttiin
jonkinlaisen käsin veivattavan automaattiannostelijan käyttöön ja
sen jälkeen maidon myyntiin ruskeissa, metallikorkein sujetuissa
lasipulloissa ja sitten litran vetoisissa muovipusseissa. Kaikki tuo
kehitys kehittyi -50-luvulla.
Tonkkamaidon aikaan meistä lapsista
oli erityisen jännittävää seurata toisten naapurien, Ilvosen
poikien, tekemisiä. Vielä kesähelteilläkin ”pojat” toivat
kauppaan Pyhäselän jäästä sahaamiaan jääharkkoja. Ilvoset
olivat hevosmiehiä. Heidän kärryttelynsä jälkeen jäi kadulle aina jäiden
suojana olleita heinänkorsia ja tietenkin hevosen kakkaroita.
Pääsiäisen erikoisuus Nupposen
kaupassa olivat oikeat tiput ja puput, jotka ilmestyivät (ainakin
kerran) kaupan isoon näyteikkunaan meidän lasten ihmeteltäviksi.
Pääsiäinen täällä Riksussa,
Suomen pääsiäiskaupungissa (www.paasiaiskaupunki.fi),
tarjoaa nykyisille virpojille pupujen, aasin, lampaiden, alpakoiden
ja ponien lisäksi paljon muutakin: Tarjolla on jälleen Voimalaan
rakennettu Noitametsä seikkailijoille ja monenmonta erilaista
työpajaa käteville. Ohjelmassa on lastenteatteria ja -konsertteja,
kirpputoreja, hiiren opastamia museokierroksia ja tivolikin...
Kymmenisen vuotta sitten projektityönä
käynnistetty pääsiäiskaupunkihanke herätti aluksi suuria
tunteita puolesta ja vastaan. Silloin muunmuassa arvosteltiin
äänekkäästi pupujen ja noitien tuomista tapahtumiin kristillisen
pääsiäissanoman rinnalle. Nyt tuntuu kuin kaikki palaset olisivat
loksahtaneet hyvin paikoilleen. Nyt on lupa juhlistaa pääsiäistä
monin tavoin – ja kokea vaikkapa lapsenmielistä iloa ja riemua. On
myös lupa ihastella kaupungille ilmestyneitä värikkäitä
höyhenkoristeluja ja myös pian ympäristöä koristavia, tuhansia
keltaisia, pakkasenkestäviä narsisseja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti