Kolme päivää näkymäni oli lähinnä ylläoleva. Ihan jännittävä kuvakulma, mutta kun lasin sisältö oli aina vain keltaista jaffaa joko vajaampana tai täydempänä, alkoi ajatus kaurapuurostakin tuntua herkullisen houkuttelevalta…
Norovirus – tai joku vastaava, jonka oireet kyllä hyvin sopivat
tuon mainitun viruksen onomatopoeettiseksi ilmentymäksi, vei mummolta voimat
uskomattoman totaalisesti. (Onomatopoeettinen – siis ääntä muistuttava tai
jäljittelevä sana, josta esimerkkejä vanhassa psykan oppikirjassa olivat
mielessäni pyöreän valuvaksi kuvittelemani malumma ja terävän kulmikas takete.)
Olo oli niin voimaton, ettei edes harvarivinen ja erillisiä ajatuksia sisältävä
Eeva Kilven Kuolinsiivous jaksanut innostaa lukemaan; saati sitten ajattelemaan…
Mutta sitten lähestyi torstai, torstai, jolloin oli sovittu
reissu Heurekaan, Tikkurilaan maalitehtaan vieressä sijaitsevaan suomalaiseen tiedekeskukseen.
Vähän olivat pikkutytöt ennen matkaa miettineet, että mitä ihmettä kivaa
moisessa paikassa olisi. Mutta jo parkkipaikalta taloon kävellessä ihailtiin
valtaisaa sorsaparvea, jonka kevätpukuiset yksilöt kaakottivat ja sukeltelivat
innokkaasti vähäisessä Vantaanjoen uomassa. Sara tiesi, että ruskea-valkoinen
on tyttö ja vihreäpäinen poika.
Tiedekeskus osoittautui heti lapsi-, mummo- ja
pappaystävälliseksi paikaksi. Mummi ja pappa saivat omat rannekkeensa samalla
hinnalla kuin lapset, ja lapset puolestaan iloitsivat naistenhuoneen eri
tasossa olevista käsienpesualtaista. Tuntui, että pienetkin lapset ja
isovanhemmat ovat taloon tervetulleita.
Heurekan klassikkokohteet, erilaiset hämmästyttävät fysiikan
ilmiöt, olivat kuin juttuja taikurin hatusta: siellä oli lentävä matto, oli
auto, jonka tytöt nostivat ilmaan, oli suora keppi, joka kiepsahti kätevästi
kippurasta uomasta, oli fakiirin piikkimatto ja eri tavoin kummasti vieriviä
palloja, oli maapallo kymmenine kielineen ja oli näkymiä avaruudesta; ihan
ihmetyksiä aikuisillekin.
Pienten tyttöjen kanssa emme kuitenkaan tohtineet mennä Body
Words -näyttelyyn. Sen sijaan ruuansulatuksesta kertova näyttely, Suolistossa
suhisee, oli luurankoineen ja pitkänpitkäksi venyvine peräsuolineen hauska - kuten
luvattiinkin. Makeimmat naurut meidän porukassa sai kuitenkin aikaan
peiliseinäke, jossa vastapäiset istujat ”sekoittuivat toisiinsa”.
Itse ihastuin eniten klassikkonäyttelyn kohteeseen, jossa
Helene Schjerfbeckin omakuvien sarja kuvaa vääjäämättömästi naisen
vanhenemista. Helenen omakuvat kertovat 1878 vuoden nuorehkon naisen kuvasta
lähtien hänen vanhenemisestaan lähes kuolemaan saakka, viimeiseen omakuvaan
vuodelta 1945 – toki taiteilijan vapaudella kankaalle ikuistettuina. Hienoa oli
huomata, että nuorena Helene kuvasi itseään ehkä epävarmasti, mutta kauniisti,
vanhempana rujommaksi ja rumemmaksi, mutta vahvemmin ja varmemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti