Tänään oli vuorossa mikävainlääkäri,
ihan miellyttävä nuori mies, todennäköisesti neurologi tai
neurokirurgiksi opiskeleva tai ehkä jo valmis neurokirurgi.
Siis juttuhan meni näin: ”Höm-höm-hö,
hyvää päivää, käykää vain sisälle. Ja istumaan.” Ja siinä
se juttu sitten melkein olikin.
Käytiin papan kanssa Töölössä.
Sairaalassa. Viimeisellä aivostimulaattorileikkauksen
kontrollikäynnillä. Käynti oli oikeastaan ylimääräinen, koska
leikannut aivokirurgi halusi vielä nähdä nyt syyskuussa otetun
kontrollikuvan.
Vaan eipä ollut itse kirurgi paikalla.
Vastaanottohuoneessa yksi työskenteli kollega, jonka nimestä emme
saaneet selvyyttä ja joka totesi heti kättelyn jälkeen, ettei
tiedä koko hommasta mitään. Oli hän kuitenkin konsultoinut (?)
edellispäivänä leikkauksen tehneen lääkärin kanssa.
Juuri tämän vuoksi nimitän
tämänpäiväistä asiantuntijaa mikävainlääkäriksi. Dokumentit
olivat kyllä koko operaatiosta saatavilla ja ehkä osaamistakin
riittävästi, mutta kun kysymys on potilaasta, ihmisestä ja hänen
tuntemuksistaan, ei 15 minuutin tai puolen tunnin tapaamisesta ole
mitään hyötyä. Hyvin kohteliaasti leikanneen nuori kollega
valitteli, ettei pysty nyt auttamaan. Kuitenkin aivokuvat, jotka
otettiin leikkauksen jälkeen, näyttävät olevan ihan OK. Niinpä,
miksi ne nyt olisivat muuttuneet. Uusinta kuvaa aiempiin ei voitu
vertailla, koska skaalaukset eivät olleet yhtenevät. Että juuri
siksikin täysin turha käynti!
Nyt odottelemme vain postitse tulevaa
poliklinikkamaksua. Se on onneksi pienempi, kun kävimme paikalla.
Jos olisimme jättäneet menemättä, se olisi kustantanut meille
vähän enemmän... Tietenkin voi kysyä, olisiko HYKSin pitänyt
ilmoittaa, ettei samalääkäri olekaan paikalla eikä kollega pysty
kunnolla kontrolloimaan hoitotoimien tulosta.
Samalääkäri on kokemuksemme mukaan
tärkeä henkilö. Tässä tapauksessa samat ovat muuttuneet
yllättävästi: Kun kävimme helmikuisena perjantaina samaisella
polilla, kätteli tunnettu neurokirurgi vastaanottonsa päätteeksi
pappaa sanoen, että tiistaina tavataan leikkaussalissa. Tiistaina
tätä alan ehdotonta veteraania ei leikkurissa kuitenkaan näkynyt,
vaan paikalla oli kirurgi, jota tänään olisimme mieluusti
tavanneet ja jota jo tällä kokemuksella olisin nimittänyt
samalääkäriksi.
Samalääkäri on mielestäni siksi
tärkeä henkilö, että hän tuntee eri potilaitten ominaispiirteet
ja omituisuudet. Samalääkäri saattaa olla jopa omalääkäri,
mutta tuskin koskaan hän työskentelee arvauskeskuksessa. Tälläkään
en tarkoita mitään ilkeää, vaan sitä, että vasta pidempi ja
luottamuksellinen hoitosuhde tuottaa hyvää tulosta. Asiakas
(vanhanaikaisesti potilas) saa apua vaivoihinsa ja palvelun tuottaja
tuloksia.
Tämänpäiväinen käynti Töölössä
ei ollut kovin tuottava: Turha taksikyyti sairaalaan ja takaisin meni
Kelan piikkiin ja erikoislääkärin yksi vastaanottovuoro edellä
kuvatusti harakoille. Asiakassuhde sai jälleen kerran kolauksen
luottamuksen osalta.
Ei tämä kovin tuottavaa toimintaa
ole, joten ei muuta kun SOTEa uudistamaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti