Tulin tiistaina kotiin mukanani kaksi
ostoskassia, toinen täysin tyhjä, toisessa muutama
alennusmyyntituote. Nuo pari paitaa ja hame eivät olleet varsinaisia
alelöytöjä, vaan vastinetta sille, että olin viime viikon
shoppailuinnossani hankkinut kaksi tuotetta, kahdesta eri myymälästä,
ja ne molemmat menivät vaihtoon/palautukseen.
”Vaihto-oikeus 14 vrk ostokuittia
vastaan”, lupasivat molemmat Merkoksessa sijaitsevat myymälät.
Niinpä pyöräilin taas kuntoani kohentaen vaihtoreissulle.
Cittarissa palauttamani tuote
tarkastettiin ja todettiin käyttämättömäksi. Minua kehotettiin
sitten ystävällisesti valitsemaan jotain muuta – mieluiten
tavarapuolelta – tilalle, jotta ostoksesta aiemmin maksamani summa
voitaisiin hyvittää. Ok, siis ale-ostoksille!
Toisessa myymälässä, yhdessä meidän
ruotsalaisistamme, sen sijaan ystävällinen myyjä otti vastaan
palautustuotteen, näpytteli notulit kassaan, tarjosi minulle kuitin
allekirjoitettavaksi ja laski rahat hymyillen kouraani. Pari
ystävällistä sanaa vielä, ja se siitä!
Ruotsalaismyymälässä ei siis edes
tarjottu mahdollisuutta vaihtaa tuote sopivaan – tai ostaa jo
kassassa olevalla summalla jotain muuta. Toisessa sen sijaan
pidettiin itsestään selvänä, että tavara vain vaihtuu toiseen,
rahaa ei palauteta. En tosin sitä mahdollisuutta tiedustellutkaan.
Kauppiaan kannalta kannattavampi oli
varmasti Cittarin käytäntö. Minäkin löysin – tosin pitkän
etsinnän jälkeen – mielestäni ihan sopivat tuotteet vaihtoon. Ja maksoin vielä pikkuisen
lisähintaakin: Ostokseni olivat todella edulliset. Maksoinhan niistä vain puuttuvat 10,95!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti